Nowa dzielnicy Bydgoszczy. Historia jednego zdjęcia #3

Nowa dzielnicy Bydgoszczy. Historia jednego zdjęcia #3

W trzeciej części cyklu „Historia jednego zdjęcia” przenosimy się do północno-wschodniej części centrum Bydgoszczy. Jesteśmy na alejach Adama Mickiewicza, a na zdjęciu widzimy jej północną pierzeję. Przyjrzyjmy się temu miejscu bliżej. Tu właśnie powstaje nowa dzielnica Bydgoszczy.

Jeszcze niedawno ściernisko… a teraz powstaje nowa dzielnica Bydgoszczy

Jeszcze pod koniec XIX wieku w tym miejscu było szczere pole, zwane Hempelscher Felde.

Druga połowa XIX wieku i początek wieku XX były niezwykle pomyślnym okresem dla naszego miasta. W 1850 roku Bydgoszcz i przedmieścia zamieszkiwało ok. 20 tys. mieszkańców, a pół wieku później już prawie 80 tys. W ciągu 100 lat miasto zmieniło się z małej mieściny w jedno z większych miast na terenie zaboru pruskiego.

W związku z tak dynamicznym rozwojem, pusta przestrzeń leżąca w centrum miasta musiała zostać w końcu wykorzystana. Pierwsze plany zabudowania Hempelscher Felde pojawiły się w 1896 roku, a kolejne w 1903 roku.

Hempelscher Felde to obszar ograniczony współczesnymi ulicami Krasińskiego, Ossolińskich, Chodkiewicza i Gdańską.

Obszar ten został objęty projektem urbanistycznym „miasta – ogrodu”, który zakładał m.in. przyjazne relacje człowieka, architektury i zieleni. Moim zdaniem to najlepsza koncepcja urbanistyczno – architektoniczna jaka została zrealizowana w naszym mieście.

Aleje Mickiewicza zostały wyznaczone w 1903 roku. Od momentu powstania była to dwupasmowa ulica z pasem zieleni i szpalerami drzew.

Park Jana Kochanowskiego w Bydgoszczy

Po lewej stronie zdjęcia widać powstający park. Został on wyznaczony w 1901 roku i oczywiście był ważnym elementem idei „miasta – ogrodu”. Starannie przeprowadzony proces kształtowania parku trwał kilka lat. Do 1920 roku i w czasie II wojny światowej park nosił nazwę Bismarck Garten. Od 1920 roku nazywany jest parkiem Kochanowskiego. W 1960 roku w parku stanęła rzeźba Łuczniczki – jednej z ikon naszego miasta.

„Miasto-ogród” i jego architektura

Jako, że nowopowstająca dzielnica miała być reprezentacyjną częścią miasta, kamienice, które budowano m.in. przy Al. Mickiewicza nie ustępowały architekturą i gabarytami swoim odpowiednikom z innych miastach Prus i całej Europy.

Spójrzmy zatem na zabudowę widoczną na zdjęciu. Od góry zdjęcia widzimy kompleks budynków zlokalizowany pod numerami 1, 3, 5 i 7. Ich fasady możemy określić jako secesyjne, budowane zgodnie z niemiecką odmianą secesji – Jugendstil.

W kompozycji budynków przeważają spokojne formy, urozmaicone wykuszami oraz pionami balkonów i loggii o falujących liniach, falistymi szczytami oraz łukowymi zamknięciami okien i portali. Dekoracje łączące motywy organiczne z geometrycznymi zamknięte zostały w formach prostokąta i kwadratu, zgrupowane w szlakach i fryzach. Nawiązywano również do baroku poprzez zastosowanie przekrytych kopułami ryzalitów i wieżyczek zwieńczonych hełmami.1

Kamienice zlokalizowane pod numerami 1, 5, 7 i 9 zaprojektował Rudolf Kern – niemiecki architekt projektujący w Bydgoszczy w latach 1903 – 1914. Zamieszkał w kamienicy narożnej, przy Al. Mickiewicza 1. W kamienicy pod numerem 9, w latach 1905-1921 znajdowała się siedziba Bydgoskiego Konserwatorium Muzycznego.

Kamienicę zlokalizowaną przy Al. Mickiewicza 3 zaprojektował Erich Lindenburger. Dalej widzimy przerwę w zabudowie. Jest to miejsce, w którym powstanie narożna kamienica, przy skrzyżowaniu z ulicą 20 stycznia 1920 roku.

Dalej widzimy kamienicę i 3 okazałe wille. Ostatnia, która tylko częściowo załapała się na zdjęcie, to trzeci dom Józefa Święcickiego, architekta doskonale znanego wszystkim bydgoszczanom, który zaprojektował najbardziej okazałe i reprezentacyjne budynki w centrum Bydgoszczy.

Secesja jako kierunek w architekturze rozwijała się w latach 1890-1925, lecz zasadniczy rozkwit trwał od około 1905. Secesja była rezultatem poszukiwań wyzwolenia formy budynku z czystego naśladownictwa dawnych epok (historyzmu) i wytworzenia nowego stylu. W Polsce secesja przyjęła się nieco wcześniej niż w większości krajów Europy, głównie ze względu na wpływy architektury niemieckiej, austriackiej i francuskiej. Szybciej też odeszła od tego stylu na rzecz modernizmu.

Secesja stanowiła próbę stworzenia nowego stylu bez odniesienia do historii, lecz wyłącznie na podstawie motywacji estetycznej i natchnienia twórcy. Secesję cechowała forma stosunkowo abstrakcyjna, lecz jednocześnie o bogatej ornamentyce. 2

Kiedy wykonano zdjęcie?

Można to wydedukować na podstawie obiektów, które widać na zdjęciu:

  • ulica została wyznaczona w 1903 roku,
  • park tworzono od 1901 roku i na zdjęciu widać, że roślinność jest bardzo młoda,
  • kamienice pod numerami 1, 3, 5, 7, 9 wybudowano w latach 1903 – 1906,
  • willa Józefa Święcickiego została wybudowana w 1906 roku,
  • na zdjęciu nie ma jeszcze kamienicy narożnej, na skrzyżowaniu Al. Mickiewicza z ul. 20 stycznia 1920 roku. Wybudowano ją w latach 1905 – 1911.

Składając zebrane daty, mogę wnioskować, że zdjęcie wykonano między 1906, a 1910 rokiem, ale moim zdaniem bardziej prawdopodobne jest, że wykonano je ok. 1906 – 1908 roku, ponieważ na zdjęciu nie widać jeszcze prac przy budowie ww. kamienicy narożnej.

Pachnie nowością

Na zdjęciu widzimy więc niemal nowiutkie Aleje Mickiewicza, wraz z jeszcze pachnącymi nowością kamienicami i willami, które swoimi fasadami zwiastują nadejście nowego stylu w architekturze – secesji, a później modernizmu. Z kolei układ przestrzenny zdaje się obiecać mieszkańcom, że nowa dzielnica będzie dobrym miejscem do życia i będzie wolna od wad budownictwa XIX-wiecznego.

Jak zmieniała się nazwa Alej Mickiewicza w przeszłości

Do 1920 roku

Bullowstraße

W latach 1939-1945

Felix-Dahn-Straße

W latach 1920 - 1939

Aleje Adama Mickiewicza

Po roku 1945

Aleje Adama Mickiewicza

Bibliografia

M.Czachorowska, Słownik toponimów miejskich Bydgoszczy, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, 2008.
M.Badtke, Zielone miasto – Bydgoszcz, Bydgoszcz 2007.
J.Umiński, Bydgoszcz. Przewodnik, Bydgoszcz 1996.

Zdjęcie pochodzi z szeroko pojętego internetu i najprawdopodobniej przeszło już do domeny publicznej. Jeśli jednak posiadasz udokumentowane prawa autorskie do tego zdjęcia, odezwij się proszę do mnie.

 

Przypisy

1 Bręczewska-Kulesza Daria, Wielkomiejska kamienica czynszowa w Bydgoszczy na przełomie XIX i XX wieku. [w.] Materiały do dziejów kultury i sztuki Bydgoszczy i regionu. Zeszyt 12. Pracownia Dokumentacji i Popularyzacji Zabytków Wojewódzkiego Ośrodka Kultury w Bydgoszczy. Bydgoszcz 2007

2 Wikipedia – Architektura secesji. https://pl.wikipedia.org/wiki/Architektura_secesji. Dostęp 27.01.2019

Cześć!

Witam Cię drogi czytelniku w kolejnej odsłonie mojego bloga. Tym razem nie obiecuję regularnych publikacji. Obiecuję tylko, że będzie ciekawie.

Zapraszam, rozgość się!

Poznajmy się

Masz pytania, propozycję współpracy, ciekawy pomysł lub po prostu chcesz się przywitać? Koniecznie napisz do mnie.

Pełen social

Jestem też tu, tu i tam. I zamieszczam tam dodatkowe materiały, których nie ma na stronie.

Wpadnij tam czasami!

Uważasz, że artykuł był ciekawy?

Udostępnij go swoim znajomym w mediach społecznościowych. Tym prostym sposobem możesz pomóc w rozwoju bloga.