[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]Eklektyzm i modernizm to tematy kolejnej części cyklu „Historia jednego zdjęcia”. Prezentowane przeze mnie zdjęcie wykonano na wysokości budynku przy ul. Gdańskiej 17, na początku XX wieku. Zdjęcie prezentuje początkowy odcinek ulicy Gdańskiej, w kierunku Starego Miasta. Przyjrzyjmy się bliżej temu zdjęciu.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_single_image image=”905″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” qode_css_animation=””][vc_empty_space][vc_column_text]

Tramwaje na ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy

[/vc_column_text][separator_with_icon icon=”fa-circle” color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]Widzimy biegnący środkiem ulicy pojedynczy tor tramwajowy. Został oddany do użytku w 29 maja 1892 roku, 4 lata po uruchomieniu komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1579637607108{padding-top: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;background-color: #1abc9c !important;}”]

W latach 1888 – 1896 bydgoszczanie podróżowali tramwajami konnymi.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]Początkowo nowa linia kursowała na trasie z koszar artyleryjskich do ulicy Poznańskiej, jednak jeszcze w 1892 roku skierowano ją na Zbożowy Rynek. W związku z tym, że zdjęcie na pewno wykonano prawdopodobnie w 1911 roku, zobaczmy jak w tych latach wyglądała sieć komunikacji tramwajowej w naszym mieście.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_single_image image=”897″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” qode_css_animation=””][vc_empty_space][vc_column_text]Schemat ilustruje układ linii komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy w 1913 roku – gdy Bydgoszcz obchodziła 25 rocznicę uruchomienia komunikacji tramwajowej.

Na zdjęciu widoczne jest skrzyżowania z ulicą Dworcową, którą tramwaje kursowały już od 1888 roku.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”52px”][vc_column_text]

Eklektyzm i modernizm ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy

[/vc_column_text][separator_with_icon icon=”fa-circle” color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]W II połowie XIX wieku – w czasach, gdy Bydgoszcz rozwijała się bardzo dynamicznie – ulica Gdańska stopniowo stawała się reprezentacyjną ulicą miasta. Stanowiła centrum handlu, usług i rozrywki. Była główną osią rozrastającego się śródmieścia. Nic dziwnego, że powstające na niej budynki były okazałe i podążały za zmieniającymi się trendami w architekturze. Przyjrzyjmy się zatem głównym budynkom widocznym na zdjęciu.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_zigzag color=”custom” el_width=”20″ el_border_width=”8″ custom_color=”#1abc9c”][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Kamienica Emila Bernhardta, ul. Gdańska 16

To pierwsza kamienica, którą widać po lewej stronie fotografii. Jej budowa zakończyła się w 1884 roku. Przylega od południa do hotelu „Pod Orłem” i jest do niego zbliżona gabarytowo i stylistycznie. Reprezentacyjna fasada kamienicy jest utrzymana w popularnym wśród bydgoskich budowniczych stylu eklektycznym. Można na niej znaleźć detale klasycystyczne i renesansowe. Na parterze aż do 1920 roku działała popularna i lubiana Kawiarnia Wiedeńska (Wiener Cafe).

 

Hotel Pod Orłem, ul. Gdańska 14

Następnej kamienicy nie trzeba nikomu przedstawiać. To jedna z ikon bydgoskiego śródmieścia. Hotel ten jest jednym z pierwszych hoteli wzniesionych na północ od starówki – już na początku XIX wieku działał tu zajazd, a potem hotel „Pod Orłem”. W II połowie XIX wieku właścicielem hotelu został Emil Bernhardt (właściciel sąsiedniego budynku). W 1893 zlecił on wykonanie projektu hotelu z prawdziwego zdarzenia znanemu w Bydgoszczy budowniczemu Józefowi Święcickiemu. Tym sposobem w latach 1894 – 1896 powstał monumentalny, bogato zdobiony gmach, nad którym rozpościerała skrzydła ogromna rzeźba orła. Budynek stał się największym i najnowocześniejszym hotelem w Bydgoszczy, olśniewającym podróżnych bogactwem fasady i reprezentacyjnych, secesyjnych wnętrz. Budynek wzniesiono, podobnie jak sąsiedni, w stylu eklektycznym, z wieloma detalami barokowymi. Ten budynek, podobnie jak kilka innych zaprojektowanych przez Józefa Święcickiego są tak fascynujące, że można im poświęcić osobny artykuł.

 

Pierwszy dom towarowy w Bydgoszczy, ul. Gdańska 15

Spójrzmy teraz na prawą stronę zdjęcia. Naprzeciwko eklektycznego budynku hotelu widać narożnikowy budynek zbudowany w zupełnie innym stylu. Dom handlowy „Kaufhaus Conitzer & Söhne” wybudowano w latach 1910-1911. Zaprojektował go Otto Walther. [/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1579638908587{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;background-color: #1abc9c !important;}”]

Założycielem firmy „M.Conitzer & Söhne” byli Niemcy pochodzenia żydowskiego – Moses Conitzer i jego synowie Alex, Nathan, Hermann i Rudolph. Pierwszy sklep odzieżowy pod szyldem „M. Conitzer & Söhne” otworzyli w Kwidzynie w 1882 r., gdzie wówczas mieszkali. Z biegiem lat sieć rozrosła się do około 30 sklepów, między innymi w Kwidzynie, Świeciu, Malborku, Berlinie. W latach 30. XX wieku, po przejęciu władzy przez Hitlera firmę wywłaszczono, a sklepy przejęła spółka „Hille & Co”. Większość rodziny emigrowała poza granice Niemiec.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]Na zdjęciu budynek jest w końcowej fazie budowy. Nie zamontowano jeszcze okien, na dole widoczne jest wygrodzenie placu budowy. Jest to pierwszy na ziemiach polskich tak duży dom handlowy. Gmach wzniesiono we wczesnym stylu modernistycznym, z elementami historyzującymi. Zastosowano w nim nowatorską wówczas konstrukcję z żelazobetonu. Na jego frontowej elewacji znajdziemy 4 rzeźby przedstawiające greckie boginie – Afrodytę, Eris, Herę i Atenę.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1579638857154{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;background-color: #1abc9c !important;}”]

W późniejszych budynkach wzniesionych w tym stylu zazwyczaj nie stosowano dekoracji nawiązujących do wcześniejszego budownictwa.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]Spadzisty dach oraz część detali została zniszczona w efekcie pożaru, wznieconego przez żołnierzy radzieckich. Stylistyka tego budynku odważnie koresponduje z eklektycznymi budynkami stojącymi naprzeciwko – jest symbolem nadchodzącej nowej epoki w architekturze – modernizmu, który całkowicie odmienił sztukę wznoszenia budynków i nasze myślenie o architekturze.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”52px”][vc_column_text]

Kamienica Aleksandra Timma, ul. Gdańska 17

Kamienica, której fragment widać po prawej stronie zdjęcia jest najstarsza z 4 budynków, którym poświęcamy uwagę. Powstała w 1852 roku i w momencie jej ukończenia była jednym z największych budynków na ulicy Gdańskiej. Jest kamienicą narożną, z elementami historyzującymi. Jej elementem charakterystycznym są dwie ośmiokątne wieżyczki widoczne na południowej elewacji.

Pomimo burzliwych dziejów naszego miasta oraz całej Polski, szczęśliwie wszystkie widoczne na zdjęciu budynki przetrwały do naszych czasów i pełnią swoje funkcje. Kursują także tramwaje – chociaż w jednym z wielu planów modernizacji naszego miasta powstałych w latach PRL planowano likwidację sieci tramwajowej na ulicy Gdańskiej.

 

Eklektyzm i modernizm to niejedyne style architektoniczne, które można spotkać na ulicy Gdańskiej. O innych stylach opowiem innym razem. Warto jeszcze dodać, że eklektyzm i modernizm mają tu znacznie więcej swoich reprezentantów :)[/vc_column_text][vc_empty_space height=”52px”][vc_column_text]Zdjęcie pochodzi z szeroko pojętego internetu i najprawdopodobniej przeszło już do domeny publicznej. Jeśli jednak posiadasz udokumentowane prawa autorskie do tego zdjęcia, odezwij się proszę do mnie.

Schemat sieci tramwajowej w Bydgoszczy w 1913 roku jest mojego autorstwa.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”52px”][/vc_column][vc_column css_animation=”none” offset=”vc_col-lg-offset-0 vc_col-lg-3 vc_col-md-offset-0 vc_col-md-3 vc_col-sm-offset-0 vc_col-xs-12″][qode_elements_holder number_of_columns=”one_column”][qode_elements_holder_item advanced_animations=”no” custom_class=”eh-with-shadow” background_color=”#ffffff” item_padding=”10px 10px 10px 10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1577913320224{padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;}”]

Cześć!

[/vc_column_text][separator_with_icon icon=”fa-hand-peace-o” color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Witam Cię drogi czytelniku w kolejnej odsłonie mojego bloga. Tym razem nie obiecuję regularnych publikacji. Obiecuję tylko, że będzie ciekawie.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][icons icon=”fa-book” size=”fa-2x” type=”normal” position=”center” target=”_self” icon_color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Zapraszam, rozgość się!

[/vc_column_text][/qode_elements_holder_item][/qode_elements_holder][vc_empty_space][qode_elements_holder number_of_columns=”one_column”][qode_elements_holder_item horizontal_alignment=”center” advanced_animations=”no” custom_class=”eh-with-shadow” background_color=”#ffffff” item_padding=”10px 10px 10px 10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1577913331804{padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;}”]

Poznajmy się

[/vc_column_text][separator_with_icon icon=”fa-star” color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Masz pytania, propozycję współpracy, ciekawy pomysł lub po prostu chcesz się przywitać? Koniecznie napisz do mnie.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][vc_single_image image=”811″ img_size=”medium” alignment=”center” qode_css_animation=””][vc_empty_space height=”20px”][button size=”medium” icon=”fa-envelope” target=”_self” hover_type=”enlarge” text_align=”left” text=”Kontakt” icon_color=”#ffffff” link=”https://reimus.com.pl/kontakt/” color=”#ffffff” hover_color=”#ffffff” background_color=”#ffba00″ hover_background_color=”#ffba00″ border_color=”#ffba00″ hover_border_color=”#ffba00″ font_size=”20″][vc_empty_space height=”10px”][/qode_elements_holder_item][/qode_elements_holder][vc_empty_space][qode_elements_holder number_of_columns=”one_column”][qode_elements_holder_item horizontal_alignment=”center” advanced_animations=”no” custom_class=”eh-with-shadow” background_color=”#ffffff” item_padding=”10px 10px 10px 10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1577913341984{padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;}”]

Pełen social

[/vc_column_text][separator_with_icon icon=”fa-thumbs-up” color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Jestem też tu, tu i tam. I zamieszczam tam dodatkowe materiały, których nie ma na stronie.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][social_icons type=”circle_social” icon=”fa-facebook” use_custom_size=”no” size=”fa-2x” link=”https://www.facebook.com/zyciemiastoswiat/” target=”_self” icon_color=”#4267b2″ icon_hover_color=”#6482c0″ background_hover_color=”#ffffff”][social_icons type=”circle_social” icon=”fa-instagram” use_custom_size=”no” size=”fa-2x” link=”https://www.instagram.com/blog_o_bydgoszczy/” target=”_self” icon_color=”#262626″ icon_hover_color=”#4d4d4d” background_hover_color=”#ffffff”][social_icons type=”circle_social” icon=”fa-flickr” use_custom_size=”no” size=”fa-2x” link=”https://www.flickr.com/photos/157405866@N08/” target=”_self” icon_color=”#495ed3″ icon_hover_color=”#6a7bdb” background_hover_color=”#ffffff”][social_icons type=”circle_social” icon=”fa-pinterest” use_custom_size=”no” size=”fa-2x” link=”https://pl.pinterest.com/reimusrobert/” target=”_self” icon_color=”#ee1b22″ icon_hover_color=”#f1444a” background_hover_color=”#ffffff”][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Wpadnij tam czasami!

[/vc_column_text][/qode_elements_holder_item][/qode_elements_holder][vc_empty_space][qode_elements_holder number_of_columns=”one_column”][qode_elements_holder_item horizontal_alignment=”center” advanced_animations=”no” custom_class=”eh-with-shadow” background_color=”#ffffff” item_padding=”10px 10px 10px 10px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1577913423346{padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;}”]

Może Cię zainteresuje

[/vc_column_text][separator_with_icon icon=”fa-question” color=”#ffba00″][vc_empty_space height=”10px”][latest_post type=”image_in_box” order_by=”date” order=”DESC” title_tag=”h6″ display_category=”0″ display_time=”1″ display_comments=”0″ display_like=”0″ display_share=”0″ number_of_posts=”5″ text_length=”0″][/qode_elements_holder_item][/qode_elements_holder][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”grid” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column css=”.vc_custom_1570829552514{padding-top: 20px !important;padding-bottom: 20px !important;background-color: #1abc9c !important;}”][vc_column_text]

Uważasz, że artykuł był ciekawy?

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”10px”][icons icon=”fa-share-alt” size=”fa-4x” type=”normal” position=”center” target=”_self” icon_color=”#ffffff” icon_hover_color=”#ffffff”][vc_empty_space height=”10px”][vc_column_text]

Udostępnij go swoim znajomym w mediach społecznościowych. Tym prostym sposobem możesz pomóc w rozwoju bloga.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.